Wat is de oorzaak?

Een lange zithouding, waar helaas veel mensen wegens hun beroep mee te maken hebben, is vaak de boosdoener voor chronische rugklachten. Ook het zware, fysieke werk waar mensen dagelijks mee kampen draagt bij tot rugklachten. Stress en spanning uiten zich vaak bij mensen in de nekregio of onderrug, of beiden.

Zelfs een genetische factor kan een rol spelen. Regelmatig wordt benoemd dat er langs vaders of moeders kant ook rugklachten zijn.

Welke klachten kunnen mensen hebben?

De pijn bevindt zich meestal in het midden van de onderrug. Wanneer het een bekkenprobleem is wisselt de pijn tussen links en rechts. Het wordt beschreven als een zeurende, diepe pijn. De pijn kan ook uitstralen naar de bil toe. Bewegen is meestal het fijnste. De statische houdingen namelijk lang zitten, slenteren en lang staan veroorzaken pijn.

Wat is spit?

Wat ik regelmatig in de praktijk zie is dat de klachten gepaard gaan met een bekkenscheefstand. Het bekken is de fundering van je rug. Als hier de balans zoek is moeten de onderste lendenwervels compenseren en meer druk dragen. Dit heeft als gevolg dat er irritaties, blokkades en pijn ontstaat in de rug. Als dit te lang aanhoud kan de minste, geringste verkeerde beweging ervoor zorgen dat de rugspieren in kramp schieten. Dit geeft een stekende pijn en men kan nauwelijks bewegen. Dit heet in de volksmond spit en komt helaas vaak voor.

Wanneer het niet correct behandeld word, heeft men kans dat men vaker een spitaanval krijgt en dat het langer duurt vooraleer het zichzelf kan herstellen.

Bekkenklachten

Het bekken is namelijk een belangrijke basis van het lichaam die veel druk moet dragen.

Het komt niet alleen bij zwangere vrouwen voor. Het kan ook ontstaan door een val, operatie, trauma of een misstap.

De pijn bevindt zich in de onderrug en/of heupen. Er is vaak sprake van een pijnlijke uitstraling naar de bil. Ook kan de liesstreek pijnlijk zijn mede omdat het schaambeengewricht minder goed gaat bewegen.

Een discopathie of klachten die ontstaan door de tussenwervelschijf

Klachten aan de tussenwervelschijf (de schokabsorberende kussens tussen de wervels) ontstaan door een rug die al te lang moet compenseren. Te lang zitten, zwaar werk met een verkeerde houding, een slechte rompstabiliteit of onbehandelde, terugkomende spitaanvallen zijn vaak de oorzaak.

Dit geeft vaak een diepe zeurende pijn in de rug, mogelijk met uitstraling in 1 of beide benen. Meestal beperkt de uitstraling zich tot aan de knie.

Lang zitten, bukken (zelfs de sokken aandoen) en opstaan na lang zitten zijn moeilijke bewegingen. Deze klachten sommen we op als een discopathie.

Dit is de voorganger van een hernia. Deze klacht wordt verder beschreven.