Wat zijn de klachten?

Nekpijn gaat vaak samen met spanning in de schouders, spierpijn tussen de schouderbladen en (spannings)hoofdpijn.

Wat is de oorzaak van nekklachten?

De houding is een grote oorzaak voor nekklachten. Men zit vaker achter de computer/i-pad/mobiel en let niet altijd op de houding, maar ook stress en spanning/zwaar fysiek werk zijn niet te onderschatten oorzaken van nek/schouderklachten.

Hoe ontstaan nekklachten?

Een wervelblokkade kan ontstaan in de bovenste nekwervel (C1-C2), waardoor er zich meer spierspanning ontwikkelt in de monnikskapspier en spieren rondom nek/schoudergebied. Dit beperkt voor vele mensen de draaibeweging van de nek.

In gespannen spieren kunnen trigger points (ophopingen van afvalstoffen) uitstralende pijn geven. Trigger points in de nek stralen vaak uit naar het hoofd toe, de bekende spanningshoofdpijn.Trigger points in het schoudergebied zorgen eerder voor uitstraling rondom de schouder of in de arm. Met manuele correcties van de nek en trigger point therapie kunnen deze heel effectief behandeld worden.

Het kaakgewricht

Er is een bewezen, sterke correlatie tussen de bovenste nekwervel en het kaakgewricht. Mensen die last hebben van een knakkend/krakend kaakgewricht hebben regelmatig hoofdpijn en een beperkte nekbeweging. Sommige mensen hebben ook moeite met het openen van de mond, pijn aan het kaakgewricht en/of gevoelige tanden. Dit heet temperomandibulaire gewrichtsdisfunctie.

Zowel het behandelen van de nek, als het kaakgewricht kan de klachten noemenswaardig verminderen.

‘Spit’ in de nek

Het kan voorkomen dat mensen opstaan met een nek die volledig vastzit en niet meer kan bewegen. Dit geeft een hevige stekende, verlammende pijn en wordt spasmogene torticollis genoemd. Het kan ontstaan door een verkeerde lighouding of een verkeerde beweging. Hoe ernstig deze klacht ook lijkt is het gelukkig met een aantal behandelingen verholpen.